#SuperKoderzy #MegaMisja czytaj więcej

Wpuścić technologie do szkół

Udostępnij Tweetnij Wykop
Rozmowa z Aleksandrą Schoen-Kamińską, nauczycielką i entuzjastką korzystania z nowych technologii na lekcjach Programowanie w szkołach – to hasło brzmi poważnie. Jednocześnie coraz częściej o nim słyszymy.

Programowanie w szkole kojarzy się tylko z informatyką, uczniem siedzącym przed komputerem, który programuje strony internetowe i aplikacje, do nikogo się nie odzywa i nie ma kolegów. Programowanie stało się modne, jednak jego popularność wynika z realnych potrzeb. Nowoczesne technologie otaczają nas wszędzie i musimy je także wpuścić do szkół.

Co robi Pani na zajęciach ze swoimi uczniami?
Pracując z moimi klasami na tabletach, zauważyłam, że uczniowie lubią wykorzystywać takie aplikacje, dzięki którym mamy efekty w postaci konkretnych wytworów. Dzieci stworzyły pokazy zdjęć, filmy, plakaty, animacje poklatkowe, grafiki, zilustrowały mity, do których dodały narrację. Ich prace publikuję na moim tabletowym blogu, by pokazać rodzicom i nauczycielom że tablet jest niezwykle ciekawym narzędziem w edukacji.
Prowadzi Pani też zajęcia w ramach programu Fundacji Orange #SuperKoderzy.

Razem z uczniami zrealizowaliśmy ścieżkę cyfrowi DJe. To połączenie muzyki i programowania, pokazanie jak wiele mają wspólnych cech, elementów, pojęć. Uczniowie poznali darmowe narzędzia online w postaci sekwencerów. Samodzielnie skomponowali swoje pierwsze utwory, nagrywali sample. Teraz mają świadomość, że muzykę można zapisać nie tylko w postaci nut.

Na jednym z filmów z lekcji w ramach #SuperKoderów widać, jak po uczniowie grają melodie, przybijając sobie piątkę. Jak reagują na takie nowinki, jak wykorzystana tu płytka MakeyMakey?

Niezwykle żywiołowo, z ogromną ciekawością, chęcią poznania tego narzędzia i przede wszystkim doświadczania. Tak naprawdę Makey Makey pozwoliło uczniom odkryć w dosyć uproszczonej wersji zasady działania obwodu zamkniętego, a to przecież element fizyki. Najwięcej radości sprawiło sprawdzanie, jakie przedmioty można podłączyć, by zagrać. Oprócz bananów, kwiatów, modeliny dzieci zaczęły przeprowadzać doświadczenia: wykorzystały sznurowadła, biżuterię, srebrny zegarek. Grupowały przewodniki i na podstawie swoich odkryć, wyciągały wnioski.

W szkołach, także dzięki programowi #SuperKoderzy, coraz częściej pojawiają się roboty. Skąd ich popularność? Czy nie są to kolejne nowoczesne zabawki?
Absolutnie nie! Uczniowie muszą przeczytać instrukcję do LOFI robotów, złożyć je, połączyć z rozmaitymi elementami i diodami. Mogą je ciągle modyfikować i rozbudowywać.

Brzmi ciekawie, ale jak to się ma do lekcji w szkole?
Najfajniejsze jest to, że dzieci zupełnie niezauważalnie uczą się podstaw mechaniki, elektroniki, fizyki, programowania i myślenia projektowego. Ludzie od wieków pasjonowali się składaniem i tworzeniem. To naturalny pociąg do konstruowania. Ważne, że wszystkie części można rozmontować i zacząć robotykę z kolejną grupą.

Co mogłaby Pani powiedzieć innym szkołom o #SuperKoderach?
Program #Superkoderzy jest niezwykle atrakcyjny dla uczniów i nauczycieli, niezależnie od wybranej ścieżki. Pokazuje, że programowanie można połączyć z realizacją podstawy programowej. I to nie tylko na informatyce, ale też historii, języku polskim, angielskim, przyrodzie, matematyce czy muzyce.

A co z tymi, którzy gorzej radzą sobie z technologiami?
Nauczyciele nie powinni się obawiać, że sobie nie poradzą, ponieważ zostaną przeszkoleni. Scenariusze ścieżek są bardzo czytelne, szczegółowo opisano każdy wykorzystany program. Zawsze mogą liczyć na wsparcie i pomoc ze strony autorów i trenerów. Każda z placówek otrzyma dotację na zakup potrzebnego sprzętu. No i fajnie jest usłyszeć od ucznia "wie pani, zrobiłem sobie sam dzwonek na komórkę, chce pani posłuchać?"
- rozmawiał Bartłomiej Kuczyński

Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczyciel w Zespole Szkół nr 3 w Pile, członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini, współautorka ścieżki Cyfrowi DJe w ramach programu Fundacji Orange #SuperKoderzy.

Rekrutacja szkół do programu #SuperKoderzy trwa do 30 kwietnia. Więcej informacji na stronie www.fundacja.orange.pl/ rekrutacja

Udostępnij Tweetnij Wykop