link lewa link prawa

Programowanie z #SuperKoderami nie tylko na lekcjach informatyki

Udostępnij Tweetnij Wykop
Uczniowie piątek klasy samodzielnie programują grę, budują pianino z bananów, konstruują robota lub stację pogodową – to możliwe dzięki środowisku Scratch. Dzieci uczą się go w ramach programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Scratch to środowisko, dzięki któremu dzieci mogą tworzyć aplikacje, które wykorzystują dźwięki, rysunki, czy porównują kolory. Środowisko jest bezpłatne i działa przez przeglądarkę, w różnych systemach operacyjnych. Wystarczy posiadać dostęp do internetu przez dowolną przeglądarkę internetową.

Ze Scratcha w najprostszej wersji z powodzeniem mogą korzystać już sześciolatki. To nie znany z obrazków z nerdami czarny ekran wypełniony niezrozumiałymi symbolami i komendami. Budowanie aplikacji polega na łączeniu kolorowych bloków, odpowiedzialnych za poszczególne funkcje. Wszystko zależy od tego, czy stworzony przez nas program będzie czytelny dla komputera. Tworzenie interaktywnych historii, gier, animacji droga do nauki myślenia algorytmicznego. Po stworzeniu kilku programów w Scratchu łatwiej zabrać się do nauki „poważnych”, zaawansowanych języków programowania.

-Scratch udowadnia dzieciom, że programowanie wcale nie jest trudne, wręcz przeciwnie – to świetna i wciągająca zabawa! W programie Fundacji Orange, #SuperKoderzy pokazujemy jak twórczo wykorzystać Scratcha. Programujemy roboty, tworzymy gry czy elektroniczne instrumenty. Wszystko po to, by pokazać, że programowanie może odbywać się nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na matematyce, technice, języku polskim, angielskim, przyrodzie, czy muzyce – mówi Monika Wrońska z Fundacji Orange.

Nowy nabór do #SuperKoderów ruszył 31 marca i potrwa do końca kwietnia.
Zajęcia będą się obywać w ramach sześciu ścieżek edukacyjnych (szkoła wybiera jedną z nich):
- Majsterkowicze 2.0 – w ramach lekcji matematyki, techniki lub informatyki uczniowie śrubka po śrubce konstruują prawdziwego robota.
- Dziennikarze przyszłości – na języku polskim dzieci tworzą interaktywne reportaże: zbierają materiał dźwiękowy, montują go, a potem programują animację. Wszystko to przy pomocy tabletu.
- Odkrywcy świata – uczniowie badają np. zjawiska atmosferyczne czy projektują własną stację pogodową.
- Cyfrowi DJ-e – dzieci próbują wydobyć muzykę z owoców! Poznają aplikacje, które pomagają tworzyć niezwykłe dźwięki. Bo dziś muzyka powstaje też przy użyciu komputera!
- Poszukiwacze skarbów – na historii uczniowie tworzą wirtualne drzewo genealogiczne i interaktywną oś czasu. Wszystko dzięki programowaniu w języku Scratch!
- Pogromcy języków – uczniowie zaprogramują robota, napiszą dla niego anglojęzyczne dialogi wplecione w fabularną historię.

Brzmi dobrze? Pamiętajcie, że niezależnie od wybranej ścieżki, na początku odbędzie się lekcja wprowadzająca w język programowania – podstawy Scratcha. Każdy uczeń może przenieść zajęcia do domu i tworzyć swoje własne quizy, animacje i gry. Scratch jest bezpłatny i dostępny dla wszystkich.
Fundacja Orange serdecznie zaprasza wszystkie szkoły udziału w nowym naborze do programu #SuperKoderzy, który trwa do końca kwietnia.

Udostępnij Tweetnij Wykop